Úvod do jógy

0. Bylo u mě hodně cvičících jógu, chi-kung, tací co cvičili fakt nejlepší cvičení na světě, dokonce i tajné klášterní cviky, ale nepomáhaly jim na potíže, se kterými ke mně přišli, pár úprav ode mne pak pomohlo.
Zajímavější je to, že byli i tací, kteří jógu a vlastně nic necvičili a přesto, předváděli mi věci, jakoby dělali velmi vysokou jógu. Byli to snad rození jogíni, nebo co? Určitě si to zaslouží pořádně probrat, ale snad později. Třeba ano, ale jdou si životem po svém, nevěděli nic o józe, když ke mně přišli a vlastně nic, když odešli.
Právě proto, aby se dozvěděli něco užitečného, jako pevný základní kámen, tak spíš pro ně je následující text. Ti, co už něco cvičí, tak obvykle chtějí něco šikovného k tomu jen přidat. Nic víc. Ze skromnosti to však není, je to z odporů k něčemu novému přesně podle převládajícího živlu v osobnosti a možná ze sobectví.

1. Prožitky a sobectví
Proč sobectví vadí a co to je. Je to nepřiznaná vlastnost a nejvíc ji zpravidla druhým vyčítají největší sobci. Sobectví je i neuvědomělá činnost. Proč? Až jógickou praxí, kterou zde uvádím, zjemníte smysly, budete mluvit na různých úrovních a klidně naráz. Je toho v rámci rozšíření časoprostorové orientace víc. Radím jak začít vnímat správně realitu 3D a to nejprve na vlastním těle s perfektními výsledky ihned a je třeba se k tomu stále vracet. Prostředí se to někdy snaží nabourávat, někdy na to stačí jen gravitace, tím že tělo deformuje. Také různé úrovně budete vnímat a různě slyšet. Nesobectví je jako ochrana před unáhlenými reakcemi, postoji a akcemi na těchto dalších úrovních.

Prožitky jsou spojeny s vitálními funkcemi, nelze se jim vyhnout, lze je konzumovat různě střídmě, anebo také přehnaně. Askeze znamená zříkání se jich. Nemyslete si, že nějakou klášterní askezi dneska nikdo nedělá, Dělají ji snad všichni a to z tlaku okolí, ne asi zrovna klášterní, zato pomatenou. V manželství, partnerství třeba tím, že se vzdávají společného intimního života, raději méně a méně až vůbec nic. Ono by to ani nevadilo, jenže je to všechno prováděno pomateně.

Ať už tvrdá askeze, nebo nezřízený konzum prožitků, vyjde to nastejno, bez znalostí o těle a schopnosti získávat z něj informace a bez porozumění jeho řeči, je obojí tak jako tak spojeno s potížemi, které nelze přežít ve zdraví.

Ze zkušenosti mohu tvrdit, že je proto nutné použít znalosti, které přesahují dalece, všechna cvičení a všechno, co si představíte pod pojmem zdravý životní styl. Zároveň platí, že bez toho všeho se to neobejde. Také vím, že běžně každému chybí informace o základu jógy, kterou vám právě představuji.

 

Úvod do jógy

Abyste nebyli jako někteří pacienti, kteří se někam prostě přiřítili a ještě rychleji zase odřítili a tak to dělali pořád, učte se rozumět vlastnímu tělu. 

2. Vnímejte vlastní nohy, vleže, nebo v sedě, hlavně v uvolnění, brzy se objeví napětí, z části je to opravdové napětí svalů. Cítit jsou i další věci, třeba puls, brzy na to teplo… Nebudu psát co ještě, nemohu si pak ověřit pokroky, když všechno prozradím dopředu. Pokud udržíte chvíli pozornost, zjistíte že je to nudné. Gratuluji k prvnímu poznatku. Člověk je tak nudný, že by z toho jeden až umřel.  Aby to nebylo tolik nudné, přejděte vnímáním přes kotníky pomalu na holeně a lýtka. Pomalu pak i na stehna. Ta jsou už zajímavější. Je to tím, že v nich lze vystopovat mnohem více svalového napětí. Je lhostejné, jestli se zaměříte na jednu končetinu, nebo obě naráz. 

Toto napětí se převaluje jako vlny. Je příhodné, že se toto cvičení opravdu jmenuje cvičení živlu vody. Za nějakou dobu zjistíte, třeba týdnů každodenního cvičení, že můžete registrovat další věcí. Důležitý zlom je vnímání citlivost povrchu stehen, což zvyšuje vitalitu, bdělost a celkovou pohodu. Je to jako být stále u moře na dovolené. Navíc

zvětšuje to toleranci na dotek,

protože díky této praxi a zkušenostem ubývají podněty běžné, pro negativní reakce z doteku, včetně až hysterie. Mimochodem hysterie je dnes častější, než se přiznává, asi ještě víc, jak za časů Freuda, jen se dnes častěji dokonale tutlá… Takhle je možné plynule a pomalu přejíždět vědomím celé končetiny. Dále za delší dobu zjistíte, že se zostřuje vnímání komplikovaně členitého povrchu nohou. To zlepšuje představivost a mentální schopnosti s tím spojené, což je užitečné ať už děláte cokoliv.

3. Až tohle natrénujete zjistíte, že je možné tohle různě snadno a dobře zpřítomňovat i v běžném životě a že to dodává fyzickou a životní stabilitu. Jelikož život není jen zábava, zjistíte, že je v něm vlastně dost, co za pozornost ani nestojí. Je to tedy sice trochu nudná duševní aktivita, ale nic moc lepšího vám život obvykle trvale nabízet beztak nebude. Navíc zaujetí na dění okolo je dokonce často spojeno s nepříjemnými pocity a vytváří nevýhodné reflexivní myšlení a chování. Všechno vyvolává něco jako závislost a ta brzy omrzí a vyvolá touhu po novém. Snadné je to poznat na vlivu hudby. Nějaká píseň se líbí a po čase už vyloženě otravuje. No zlaté nohy teda. Nejde zde o zastavování mysli, jen o změnu náplně myšlení. Zastavováním mysli je vysoká jóga a mnozí se ji zabývají přehnaně brzo. Dá se o tom hezky mluvit a taky dlouze jako třeba Eckhart Tolle.

Bohužel tělo je složité a ke slovu se často hlásí i trup. Je to nepozorované, není hned jasné o jakou část trupu přesně jde. Může to být nepřehledně velké množství emocí z oblasti srdce, hrdla, hlavy, břicha. Má to velkou vazbu na vnější prostředí a osobní vztahy. Navíc tam funguje paměť fyzická a ta je lepší, než ta mozku. Ještě jednou navíc, tělu je lhostejné plynutí času, klidně si přeskakuje mezi několika výsečemi ze života, obvykle kdy došlo k zablokování se. Zmenšuje to akceschopnost. Výsledkem je nespokojenost na více způsobů se sebou a s okolím. Otázku spokojenosti, je třeba řešit jinak, určitě ne nějakým druhem ustrnutí. Pokud je všechno v pořádku dochází k uspokojivé komunikaci na všech jmenovaných fyzických úrovní. Jenže to právě v pořádku nebývá, těla se zanedbávají a to až neuvěřitelnou tvrdostí k sobě a k druhým. Nejde o tom s nikým mluvit, protože ty impulzy nedokáže nikdo na sobě rozkličkovat o co právě jde. Příklady životních trampot: Proto se milenci nestačí divit, kam se jejich láska poděla a dlouholetí partneři, kteří chtějí rozchod a rozvod, stejně naléhavě jako za mlada od rodičů. V kolektivu na sebe reagují podrážděně, aniž ví proč a neumí se ovládat, ani přijatelně komunikovat. Všechny rady typu komunikujte, jsou psychologické, logické a tím i správné, avšak zcela se míjí skutečným účinkem. Řešením pro všechny životní trampoty je jógická sebekázeň, kterou zde popisuji. Destet až půl hodiny cvičení jako uchutnávka třeba na měsíc každý den. Pak je třeba sebekázeň rozšířit do celého dne.

4. Začátek všeho je na první čakře. Nejde jen suše říct, že ano i první čakra je důležitá. Vyhýbavě a s pokryteckou a nutkavou morálkou.  Ne, špatně. Fakt to nestačí. První čakra je začátek všeho. Je začátkem dechu (cit. jógy). Je startem kundalíni jógy a tím vnitřního rozvoje a kompletního genetického potenciálu. Je zapotřebí k ní vytvořit velmi dobrý vztah na reálných zkušenostech. Bohužel se o to všichni snaží jen přes vztahy, které jsou běžné a zoufale nedokonalé. Dva dohromady neumí, to co neumí ani jeden. Ano násobí si mezi sebou něco, ale to nestačí. První čakra umožňuje transformaci energií. Jak? Je to bod Mulahandra, na který je zapotřebí umět po nácviku na nohách zaměřit pozornost a funguje pak jako odvod napětí. Jde o psychické napětí jakéhokoliv druhu. Je zajímavé, že ten odvod napětí začíná fungovat sám od sebe. Později se jen podpoří soustředěním. My však potřebujeme nejdřív řešit první čakru ve vztahu k normálnímu životu. Zde by měl být také začátek zdravého vztahu. Ten je ovšem jinde, nejčastěji někde v hlavě v kalkulačce na peníze. Ve vztazích se používá první čakra bohužel primitivněji, vlastně vůbec, až to kousek vedle a to jen jako hromosvod. Pokud to ono, jako hromosvod funguje, tak je to ještě naprosto senzační. Jenže ani to tak nebývá. Není v té oblasti dostatečná a kolikrát absolutně žádná schopnost naciťování. Pak je tam tím pádem různě málo funkční hromosvod a ani není co tam vlastně odvádět. Je to spíš trvalá mlha a blesky jen nějaké jako z dálky. Sobectví, odpory, stud, lež a další negativní vlastnosti způsobují, že vývoj jednotlivců je v této oblasti velmi pomalý. Nedostanou se ani k relevantním informacím, a když je potřebují, nedokáží je ihned najít. Před sto lety byly znalosti v těchto věcech menší a ještě víc zkreslené, ale dnes také žádná sláva. Doporučuji každému, zajímat se včas.

K čemu to všechno?

5. Získáte možnost nejen naciťovat vlastní tělo, ale do stejné míry i někoho druhého. Získáte až nekonečnou trpělivost. Získáte také schopnost naciťování charakteru, což vám už jen se základními znalostmi o charakterech v kolektivech i jinde ušetří nervy. Citlivost je základ pro zjišťování zkutečnosti. Tělesná zkutečnost je taková, že tělo má tendenci k tuhnutí. Rostou v něm bloky. Sami zjistíte, že to sport a nějaké cviky neřeší. Bez citlivosti, není ani možnost odhalení bloků a proces jejich růstu se zrychluje. Odtud všechny pohybové potíže. To, že se na ně nabalují nemoce a jak, to už všichni ti bezcitní, dokonce i lékaři, nedokážou určit. Natož, jak se to děje. Citlivost zde nemám na myslí jako nějakou nezdravou přecitlivělost. Je zde míněna ta, která zodpovídá také za koordinaci. Právě tak pomáhám i sportovcům.

Tato praxe a cvičení je dobrým základem pro navázání lepšího porozumění a jak se nestat závislým na pomoci zvenčí. Ani nenaznačuji odmítání lékařské či jiné pomoci, jak by někdo chtěl chybně chápat, nebo někde u mě najít. Nic takového! Je zapotřebí něco umět, to tím myslím. Tady se bát nemusíte, že se poškodíte. To u sportu a jiných činnosti je strach na místě. Co se také nedá říct u každého cvičení a mentálního cvičení.  Přestože, je tato jóga zdánlivě obyčejná, tak výsledky jsou ty nejlepší možné. Vytváří pevný spolehlivý základ. Vyžaduje samostatnost a zodpovědnost. Výsledky jsou objektivně zjistitelné, včetně každého pokroku.

 

 

Reiter 27.5.22